Koppla av = logga av? Om att ta en digital paus

Det är många som har börjat ifrågasätta sitt internetanvändande, vissa går till och med så långt som att kalla det för ett missbruk. Men vad ska man göra, och behöver man ens göra något?

Det skrivs fler och fler böcker om digital detox, om hur man kopplar av genom att logga av. Resebolagen har hakat på och erbjuder hotell och resmål med möjlighet till paus från mobil, tv och dator. Men behöver man verkligen köpa en dyr resa med mobilförbud för att släppa skärmen?

På frågan om man behöver göra något är svaret egentligen: det är upp till var och en. Men de som vill ändra sin relation till det digitala kan läsa vidare om olika saker som är bra att tänka på.

Identifiera ditt användande

Om man känner att man vill minska sitt användande och möjliga beroende av internet och teknik är ett bra tips att ta lite i taget. Att stänga ner allt på en gång fungerar sällan, återfall kommer ske.

Det bästa är att försöka identifiera vilka stunder under dygnet som du av ren slentrian plockar fram telefonen eller plattan. På kvällarna när barnen somnat? På bussen påväg till jobbet? Medan du äter mat? I sängen innan du somnar, eller direkt du vaknar?

Identifiera de stunder som inte är direkt nödvändiga, för såklart är dagens teknik också bra på många sätt- vägbeskrivningar, öppettider, recept till helgens middag. Det är inte de tillfällena som är riskabla för välmåendet, det är de där andra 95%, när man planlöst skrollar, reagerar på varje notis som poppar upp eller ständigt hålla sig á jour med nyhetsflödet.

Tips: Be dina vänner eller familj berätta vad de tycker är dina digitala fällor.

Skynda långsamt på ditt sätt

När du fått en bild av hur ditt internetanvändande ser ut är det dags att börja rensa lite.

Här är några tips på åtgärder, men ta inte allt på en gång, utan en sak i taget, tills du känner att du kan ta nästa steg:

  • Stäng av notiser så du inte blir frestad och avbruten i vardagen.
  • Rensa bort alla appar du inte använder så ofta.
  • Skaffa en hobby. Skriv brev och vykort till nära och kära, lös korsord på bussen, eller börja virka för att ge några exempel på roliga saker att göra istället för att hålla i telefonen.
  • Sätt upp en viss tid på dygnet det är okej att sitta med telefonen.
  • Avinstallera instagram, twitter, eller de appar du tycker dig använda för mycket, och installera dem igen när du vill använda dem, för att sedan avinstallera dem så fort du använt appen klart. Detta gör att du inte råkar komma på dig själv skrollandes utan anledning.

Inte övertygad?

Lifehack.org har listat fem saker som händer med kroppen när man tar en digital paus:

  1. Man blir medveten om sin omgivning
  2. Fler möjligheter till samtal
  3. Nya tankebanor
  4. Bättre minne
  5. Gladare och hälsosammare

Så vad väntar du på? Vad har du för tips för att komma ner i varv? Tipsa oss gärna.

Lästips

Hjärnbalans : digital detox i en uppkopplad vardag av Katarina Gospic

Uppkopplad, urkopplad, avkopplad av Jimmy Mogrip

15 Tips For A Total Digital Detox

Why Everyone Should Unplug More Often

Restips från SAS

Fem lyxiga hotell med skärmförbud

  • Share post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *